Byg, bolig og anlæg er et meget alsidigt værksted, hvor du kan snuse lidt til mange forskellige håndværksfag.

På FGU Lejre håndterer Byg, bolig og anlæg alt udendørs vedligeholdelsesarbejde, såsom at slå græs, klippe hæk, fjerne ukrudt, beskære træer og male. Bygningerne vedligeholder vi også.

Indendørs vil du deltage i vedligeholdelsen af skolens faciliteter, som er alt fra at skifte lysstofrør, male, udføre VVS-arbejde og istandsættelse.

Der arbejdes meget med træ. Du kan lave projekter af både genbrugt træ, hvor du maler, sliber og renoverer gamle møbler – for eksempel bænke, have- eller solstole.

Har du lyst til at kreere og bygge af nyt træ, kan du finde billeder fra instagram eller Pinterest, og – med støtte fra faglæreren – få mulighed for at bygge dit eget.

På værkstedet vil du lære en del omkring værktøj, anvendelse, materialer og fagord – og hvordan du forsvarligt håndterer de store maskiner. Sikkerhed på værkstedet og i håndværksopgaverne, samt brug af værnemidler, er vigtigt viden.

Uddannelser, som værkstedet peger hen imod:
Maler – Ejendomsservicetekniker – Anlægsgartner – Snedker – Tømrer – Elektriker – Murer – VVS – Kurér

Stikord om dagligdagen:
Slå græs – Klippe hæk – Male – Små tømreropgaver – Værktøj – Maskiner – Håndværker

Tasia Andersen

Dekoratør